تور ترکیبی ویتنام و کامبوج

12 شب و 13 روز - قیمت از: 1445 دلار
نام هتل درجه خدمات ۲ تخته (هر نفر) ۱ تخته (هر نفر) کودک با تخت کودک بدون تخت توضيحات
POULO WAI PHENOM PENH
CICILIA
LA CASTA CRUISE
The Q Hotel
NORTHERN CHARM
TARA ANGKOR






B.B
1445 دلار
1945 دلار
1150 دلار
800 دلار
فنوم پن
دانانگ
هالونگ بی
هانوی
هوشی مین
سیام ریپ
PALACE GATE PHENOM PENH
WYNDHAM DANANG GOLDEN BAY
MELIA HANOI
GOLDEN CRUISE
EQUATORIAL
SOKHA ANGKOR






B.B
1700 دلار
2430 دلار
1320 دلار
890 دلار
فنوم پن
دانانگ
هانوی
هالونگ بی
هوشی مین
سیام ریپ

خدمات تور

12 شب و 13 روز (2 شب هانوی + 1 شب کشتی کروز هالونگ بی + 3 شب دانانگ + 3 شب هوش مین + 3 شب سیام ریپ + 1 شب فنوم پن)

خدمات : هتل با صبحانه - کشتی کروز با صبحانه + ناهار + شام - ترانسفر فرودگاهی رفت و برگشت در هر شهر - دعوتنامه ی ویتنام - بیمه ی مسافرتی - گشت های شهری طبق برنامه سفر مربوطه - لیدر محلی انگلیسی زبان - پروازهای داخلی

پرواز داخلی از هانوی به دانانگ
پرواز داخلی از دانانگ به سایگون
پرواز سایگون به سیام ریپ
پرواز داخلی از سیام ریپ به فنوم پن

توضیحات

قیمت بلیط هواپیما جداگانه محاسبه و به مبالغ دلاری پکیج اضافه میگردد.

مدارک ویزا : اسکن پاسپورت - فایل عکس - کارت واکسن انگلیسی با 2 دوز

تلفن : 02188171061

شما می توانید این تور را از طریق تلگرام به سایر دوستان خود معرفی کنید

ارسال به دوستان

دانلود این پکیج

دانلود

تور ویتنام کامبوج

 

تور ویتنام کامبوج حکمرانی کامبوج ( به گویش خِمِر ، تلفظ : کامپوچیا ) سرزمینی است در جنوب شرقی آسیا و مرکز آن پنوم پن می باشد.

جمعیت این منطقه ۱۴٫۷ میلیون نفر و گویش اصلی آن خِمِر است که نوشتار خاص خود را دارد. مذهب ۹۵ درصد از افراد این کشور بودا و واحد ارز آن ریـِل است. ۹۱ درصد از جمعیت آن از قشر خمر، ۶ درصد ویتنامی نسب و باقی از قوم های دیگرند.

جهت مشاهده سایر تورهای ویتنام از اینجا وارد شوید

از لحاظ جغرافیایی کامبوج قسمتی از شبه‌ جزیره هندوچین به حساب می‌ آید و با تایلند ، لائوس ، و ویتنام همسایه است.

تور ویتنام کامبوج

کامبوج بعد از صد سال سلطه فرانسوی ها در سال ۱۹۵۴ به خودکفایی رسید. حکومت سیاسی کامبوج پادشاه مشروطه است و رئیس امروزی آن هون سن است که بالای ۲۶ سال پادشایی ، طویل ‌ترین پادشاهی را در جنوب شرق آسیا داشته ‌است.

حکومت خمر های قرمز در سال ۱۳۵۴ بعد از ۵ سال مبارزات درونی در کامبوج در جنوب شرقی آسیا به پادشاهی رسیدند. نزدیک ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر نزدیک ربع نفرات کامبوج میان سال‌ های ۱۹۷۶ الی سال ۱۹۸۰ از طریق حکومت مائویست خمرهای قرمز در کامبوج به قتل رسید و یا در پی گرسنگی زیاد کشته شد.

از مهم ‌ترین جاذبه های کامبوج می شود منطقه ای قدیمی از معابد هندو به اسم آنگکور وات شهر معبد ها را ذکر کرد که در استان سیه ‌م رئاپ قرار گرفته ‌است.

انتقال تعداد کسیری از ویتنام ی‌ها به کامبوج ، افزایش مریضی ایدز ، انحرافات اداری و مین‌ های باقی مانده در اراضی از مساول امروزی سیاسی و عمومی کامبوج به‌ حساب می‌آیند.

 

تور ویتنام کامبوج

تاریخچه کامبوج

کلمه کامبوج ، تلفظ فرانسوی است. اسم قدیمی این سرزمین، کمبوجا مربوط به تلفظ افسانه ‌ای کمبو است ؛ و اثرات تلفیق شده به دیدگاه های هندی ، گویای استفاده و نگهداری این لفظ کهن در کتیبه‌ها و متن های قدیمی کامبوج می باشد.

جایاوار مان ۲ در سال ۸۰۳ میلادی خودش را حاکم سرزمین معرفی کرد و با تاسیس حکومت خمر ، این حکومت موفق شد ششصد سال باقی مانده و با پیشروی بیشتر در جنوب شرقی آسیا به نیرو و سرمایه بالایی برسد. این حکومت که تاثیر گرفته از فرهنگ هندی واقع بود معابد بزرگی مانند آنگکور وات را تاسیس کرد و هندوئیسم و بعد بودیسم را به اغلب جنوب خاوری آسیا افزایش داد. بعد از شکست آنگکور از طریق آیوتهایا که در قرن ۱۵ اتفاق افتاد ، کامبوج با حاکمان بومی هدایت می‌شد تا زمانی ‌که فرانسه این منطقه را در اواسط قرن ۱۹ به استعمار خود گرفت.

کامبوج از سال ۱۸۶۴ الی ۱۹۵۴ کشور زیر سلطه فرانسه یاد می‌شد و در سال ۱۹۴۲ به تصرف ژاپن در آمد و در این سال هم بود که شاه زاده نور دوم سیهانوک به درجه کحومت رسید. تصرف از طریق ژاپن در سال ۱۹۴۶ پایانیافت و کامبوج موفق شد بعد از صد سال تصرف فرانسوی ها به راهبری حاکم در سال ۱۹۵۴ خودکفایی جامع خود را بدست آورد ولی سیهانوک در سال ۱۹۵۶ حکومت را به پدرش داد تا فرصت کند در اقادامات سیاسی حضور پیدا کند.

تور ویتنام کامبوج

در زمان جنگ ویتنام، سربازان ویتنام شمالی قرارگاه ها را در درون کامبوج تاسیس کردند تا به جنگ ضد آمریکایی ها مخالفت کنند و در ثمره، رابطه کامبوج و آمریکا نامطلوب شد. در سال ۱۹۷۱، در موقعی که شاه زاده سیهانوک، در مسافرت خارجی بود، فرمانده لون نول ، نخست‌وزیر ، اقدام به کودتا کردند و جمهوری خمر را شکل داد و به رییس ‌جمهوری خمر رسید. او با ورود سربازان ارتش برای جلوگیری از سربازان ویتنام شمالی در درون کامبوج اقدام کرد. سیهانوک به چین برای پناهندگی رفت و ۱ کمپ چریکی را تاسیس کرد. سیهانوک و یاران او با ۱ گروهک شبه نظامی کمونیست به اسم خمر های قرمز که در سال ۱۹۶۱ تاسیس شده بود متحد شدند و با ارتش لون نول جنگیدند و به این شکل جنگ درونی شروع شد. حکومت جمهوری خمر موازی با حمله ی ویتنام شمالی و اقدامات چریک ‌های کمونیست خمر قرمز روبرو بود که در نهایت در سال ۱۹۷۶، حکومت لون نول را برکنار کردند و با تصرف پنوم پن ، مرکز، کشور را به دست گرفتند.

در این بازه زمانی، کشور هم مرز شرقی کامبوج ، یعنی ویتنام هم مشغول مبارزه برای خودکفایی از فرانسوی ها بود. در سال ۱۹۵۵ فرانسوی ها از ویتنام اخراج شدند و ۲ کشور ویتنام شمالی کمونیست و ویتنام جنوبی مایل به غرب ( حمایت شده از سمت ایالات متحده آمریکا ) ایجاد شدند. بعد در زمان مختصری نبرد درونی در این سرزمین بالا گرفت و کمپی به اسم ویت‌کنگ، تشکیل شده از شبه نظامی های ویتنامی کمونیست ( حمایت شده از طریق حکومت ویتنام شمالی و چین ) در جنگل‌ های ویتنام جنوبی واقع شدند و ضد نیروی کشور ویتنام جنوبی به جنگ پرداختند. در سال ۱۹۶۵ ایالات متحده آمریکا در نبرد با کمونیستی ‌ها با ویتنام به جنگ پرداخت.

تور ویتنام کامبوج

در دوره حکومت شاهزاده سیها نوک ، کامبوج موفق شد بی سمتی خودش را در درگیری ویتنام با بها دادن به هر ۲ طرفین بدست آورد؛ اما با روی آمدن لون نول در کامبوج شرایط عوض شد. بعد از تسلط لون نول که از طریق آمریکایی ‌ها هم حمایت می ‌شد، نیروی ایالات متحده با فکر آسوده داخل کامبوج شده و آغار به جنگ ضد گروهک شبه ‌نظامی ویت کونگ کرد، و  به این شکل کامبوج مبدل به یکی از طرف های درگیری جنگ ویتنام شد. در طی ۴ سال پس از آن هواپیماهای ب-۵۲ ایالات متحده با کمک بمب ‌های آتشی نزدیک ۷۵۰ هزار کامبوجی را در دنبال و منحل کردن خط های غذا ‌رسانی ارتش ویتنام شمالی بهکام مرگ رساندند.

فعالیت خمر های قرمز در سال۱۹۷۱ خیلی فشرده بود. راهبر آن ها پل پوت در فرانسه تحصیل خود را به اتمام رسانده بود و کمونیستی حامی مائو چین بود. او در ضمن متهم به داشتن ارتباط با کمونیستی های ویتنام شمالی بود . بمب گذاری های آمریکایی ‌ها و اتحاد لون نول با آنها موجب اضافه شدن نیرو های جدید به فرقه خمر های قرمز گشت. در همان دوره ویتنام شمالی و چین هم تعلیمات نظامی به این فرقه می‌دادند. این روش ادامه داشت به شکلی که در سال ۱۹۷۶ ارتش پل پوت به ۷۰۰ هزار نفر رسیدند؛ در نتیجه نیروی لون نول به غیر از جنگ با ویتنامی‌ های کمونیستی ، مشغول جدال با خمر های قرمز بخش کمونیستی درون کامبوج هم گشت.

تور ویتنام کامبوج

خمر های قرمز به نیت اکتساب اعتبار در بین ملت کامبوج ، سیهانوک را تحت عنوان مسئول منطقه، که اسم آن را به کامپوچیا عوض کرده بودند، انتخاب کردند ولی در سال ۱۹۷۷، با معرفی حکومت جمهوری ، خیو سامفان را به عنوان رییس جمهور و پول پوت را به نخست وزیری انتخاب کردند و سیهانوک دوباره به اطراف روانه شد.

پادشاهی خمر های قرمز تا سال ۱۹۸۰ و تصرف مرکز از طریق ویتنام شمالی امتداد داشت به شکلی که ۱۰۰ هزار تن از مردم کامبوج ، به ویژه اقشار لول متوسط ، از طریق حکومت خمر قرمز کشته شد و  بالای ۱٫۵ میلیون نفر هم به علت مریصی و قحط زدگی مرده بودند.

مسائل و مبارزات چریکی کامبوج تا سال ۱۹۹۰ و اخراج قوا های ویتنامی امتداد داشت و در همان سال ، هون سن ، نخست وزیر ، با نادیده گرفتن گرایش‌ات سوسیالیست و حذف حکومت جمهوری ، اسم کشور کامبوج را برای این کشور انتخاب کرد. در سال ۱۹۹۴، حکومت سلطنتی به کامبوج برگشت و سیهانوک درجه حکومتی را دوباره عهده دار شد.

تور ویتنام کامبوج

خمر های قرمز

 

مرکزیت مهم خمر های قرمز در ابتدای دهه ی  ۱۹۵۱ در مراسم مخفی تعدادی دانشجو های کامبوجی ساکن پاریس به عنوان مثال پسری به اسم سالوت سار برنامه ‌ریزی شد. سالوت سار بعدا ملقب به پول پوت در ابتدای کمپوچیای دمکراتیک واقع شد، پول پوت استراتژی استالین را با روش مائوییست انقلاب فراگیر چین و ناسیونالیسم کامبوجی ترکیب شد. در ادامه اساس گذاری کمپوچیای دمکراتیک دولت مشکوکی به اسم نهاد  آنگکار بر کامبوج تسلط یافت و این کشور را به ۱ منطقه اردویی کار عظیم مبدل کرد.

در ۱۷ آوریل ۱۹۷۶ قوای خمر قرمز، به راهبری پول پوت، شهر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری پنوم پن را تصرف کردند و جمهوری دمکراتیک کامبوج را در عوض حکومت طرفدار غرب نشاندند. ۴۸ ساعت بعد ، کل مردم مرکز، به دستور فتح کنندگان ، مسکن خود را ترک کرده و بی هیچ انتظاری، به سمت روستا ها و جنگل‌ ها روانه شدند. به این شکل شهر عظیم پنوم پن به شهر روح ها تبدیل شد و فقط تعدادی از مقام داران عالی رتبه حکومت جدید، با چند شکنجه ‌گاه، در آن سکنی گزیدند.

اصلی ‌ترین ساختمان باستانی پول پوتیسم ، آموزشگاه عظیمی است در مرکز پنوم پن که در زمان های تسلط خمر قرمز به ۱ شکنجه‌ گاه وسیع به اسم توئول سلنگ  تبدیل شد. در این آموزشگاه سابق، که اکنون موزه قتل عام اسم گرفته، نزدیک ۲۰ هزار نفر بازپرسی و مورد عذاب شدند که حدود به ۱۵ هزار نفر آنها غیب شدند. تعداد بسیاری از ستم دیدگان توئول سلنگ در قتل گاهی معروف به چونگ اک  ، در ۱۵ کیلومتری پنوم پن ، خراب شدند.

تور ویتنام کامبوج

در ۷ ژانویه۱۹۷۸ در ادامه ۱ حمله کلی به کامبوج ، نیروی ویتنام شهر پنوم پن را تصرف کرد، حکومت خمر قرمز پاشیده شد و جمهوری دمکراتیک کامبوج به راهبری پول پوت سمت خودش را به جمهوری خلق کامبوج که تحت فرمان ویتنام واگذار کرد..

زیر سلطنت خمر های قرمز  تمام شکل های ملکیت بر اراضی از بین رفتند. انتقال بزرگ و همیشگی مردم، کشتار های پشت هم ضد دشمن ها علت از بین رفتن وحشتناک جامعه کشاورزی شد و مسئله اراضی و ملکیت آن در عین حال از مشکلات این سرزمین است.

سیاست

در۲۲ دسامبر ۱۹۶۶ کشور آمریکا کامبوج را به در خدمت گذاشتن پناهگاه به ویت ‌کنگ‌ ها مقصر دانست و نظامی های آمریکایی اجازه ی حمله به خاک کامبوج را گرفتند. در ۱۵ اوت ۱۹۷۰، حکومت لون نول حامی پیوستگی با واشینگتن  قدرت گرفت. ۲۸ آوریل۱۹۷۱ زمان تصرف کامبوج از طریق نظامی های آمریکا – ویتنام جنوبی بود. در ۱۸ آوریل۱۹۷۶ پنوم پن به اشغال خمر های قرمز درآمد.

تور ویتنام کامبوج

هون سن در سال ۱۹۸۶ برای اولین مرتبه درجه نخست وزیری کامبوج را در بالای ۱ دولت سوسیالیست زیر پر و بال ویتنام بر دوش گرفت و به این علت، توده مهم مقابل در رابطه ی تمایل او به امتداد حکومت ابراز ترس کرده بود. در ۲۶ دسامبر ۱۹۷۷ نیروی ویتنام به کامبوج هجوم برده ‌بود و عقب‌ نشینی معتبر۲۷۰۰۰ نفری باقیمانده سربازهای ویتنام از کامبوج از ۲۲ تا ۲۷ سپتامبر ۱۹۹۰ انجام شد.

در۲۴ اکتبر ۱۹۹۰ با تایید قرار  پاریس بر گشت آشتی ، کامبوج تا سازمان دادن انتخابات آزاد زیر پشتیبانی سازمان ملل واقع شد. در ۲۵ سپتامبر ۱۹۹۴ با بی توجهی به قوانین اساسی ، نوردوم سیهانوک دوباره به درجه شاه انتخاب شد. در ۲ سپتامبر ۱۹۹۹ توده خلق کامبوج وابسته به هون سن (PPC) در نظرسنجی با دارا بودن ۶۵ عضو از ۱۳۲ عضو پارلمان <۴۰٪ آرا > به موفقیت رسید.

تور ویتنام کامبوج

۲۸ ژوئیه ۲۰۰۴ ناظر موفقت دوباره توده خلق کامبوج در رای گیری قانون گزاری کامبوج بود. با وجود اینکه این توده اکثریت مطلق ۳/۲ رای ها برای مسئولیت دولت را به کسب نکرد.

در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۵، و  بعد از ۱ سال که از اتمام رای گیری کلی در کامبوج گذشته بود، در نهایت نماینده های مجلس نظر دادند که هون سن، راهبر توده مردم کامبوج که حاوی اکثریت قاطع در پارلمان نبود، با موافقت توده سلطنتی خواه فونسیپک دولت نو را شکل دهد.

 

 

 

 

تقسیمات کشوری

کامبوج به بیست وچهار استان (khaet) و ۱ منطقه شهری (krong) تفکیک شده ‌است. تعدد منطقه های شهری کامبوج قبل از سال ۲۰۰۹، ۴ منطقه بوده است

 

 

جغرافیا کامبوج

وسعت کامبوج ۱۸۱٬۰۳۳ کیلو متر مربع است. این سرزمین از سوی شمال و غرب و جنوب با تایلند ، از سوی شرق با ویتنام ، و از سمت شمالی با لائوس همسایه است. کامبوج با خلیج سیام و آب ‌های ویتنام اتصال دارد.

از سمت جنوب، کامبوج در ناحیه خلیج تایلند شامل ۱ نوار ساحلی نزدیک ۴۴۲ کیلو متری است. به غیر از جنوب شرقی، تمام خطوط کامبوج را منطقه های کوهی کوتاه را  شکل می ‌دهند. در اواسط این خطوط دشت وسیعی قرار دارد که مرکز کشور کامبوج را شکل می ‌دهد. این دشت که سیل ‌های زیادی در طی سال هل زمین آن را خیلی مرغوب کرده ‌اند فشرده ترین قسمت کامبوج از لحاظ تعداد است و کاشت برنج مهم ‌ترین کار کشاورزی در آن را شکل می ‌دهد. رودخانه مکونگ، که آب آن از لائوس در شمال به سمت ویتنام در جنوب شرقی است این ناحیه را آب می دهد.

در قلب این منطقه و در شمال غرب کامبوج دریای تونله ساپ به معنای دریاچه عظیم در گویش خمر واقع است. در زمان خشکی جریان از راه رودخانه تونله ساپ به مکونگ ختم می شود. در زمان رطوبت، به علت سطوح بالای آب در مکونگ ، سمت حرکت این رود هم عوض کرده و آب به دریا ادامه می ‌یابد که در ثمره آن وسعت دریای تونله ساپ ۳ برابر می‌شود. در فصل های رطوبتی این دریاچه از عظیم ترین دریاچه ‌های شیرین در جنوب شرقی آسیا است.

تور ویتنام کامبوج

حدودا ۷۵ درصد از کامبوج در بلندای پایین تر از صد متر بالای سطح دریا واقع شده ‌است. در جنوب غربی کامبوج کوه کراوانه قرار دارد که مرتفع ترین قله آن کوه آئورال با ۱۷۸۱ متر بلندا است. این رشته ‌کوه حاوی باریکه ای در ادامه سواحل تا خط ویتنام است که کوهای دامرئی کوهستان فیل اسم دارد و قله های آن میان پانصد الی هزار متر بلندا دارند. خطوط غربی کامبوج با تایلند از ۱ ناحیه کوهی شکل گرفته که ارتفاع کوه‌ های آن تا نزدیک پانصد متر است . در خط شمالی با تایلند کوه ‌های کو ارتفاع و مرتفع دونگرک با قله هایی هفتصد متری واقع شده که معبد های ویهیار پریاه هم در این رشته‌ کوه قرار دارد.

تایلند و کامبوج در رابطه با این مسئله ی ملکیت تعدادی عبادتگاه بودا در خط مشترک ۲ کشور مشکلات مرزی دارند که به مجادله هایی هم ختم شده ‌است.

اقتصاد کامبوج

اقتصاد کامبوج بر اساس توریست و تولیدات پوشاک می گردد. اخیرا در آب ‌های این سرزمین منابع هایی از گاز و نفت پیدا شده است.

تولید نا خالص درونی در این سرزمین ۷۸/۲۵ میلیارد دلار است. ۷ میلیون نفر قوای کاری این بلاد را شکل می ‌دهند که ۷۶ درصد از آن ها در قسمت کشاورزی شاغل هستند. آمار بی کاری در کامبوج  ۲٫۶ درصد است. ۳۳ درصد از مردم این سرزمین پایین خط فقر هستند. در سال ۲۰۰۸ آمار تورم آن ۴٫۵ درصد بود.

تور ویتنام کامبوج

تولیدات صادرات این بلاد حاوی لباس ، چوب ، لاستیک ، برنج ، ماهی ، تنباکو و کفش است که به سرزمین های آمریکا ۵۳٫۲ % ، هنگ‌کنگ ۱۵٫۳ % ، آلمان ۶٫۵ % و انگلیس ۴٫۴ % ارسال می‌شود. تولیدات واردات هم حاوی تولیدات نفت ، سیگار ، طلا ، متریال ساختمان ، ماشین‌آلات ، وسیله های نقلیه موتوری و تولیدات دارویی است که از هنگ‌کنگ ۱۸٫۲ % چین ۱۷٫۴ % ، تایلند ۱۳٫۸ %، تایوان ۷/۱۳ % ، ویتنام ۸٫۹ %، کره جنوبی ۵ % ، ژاپن ۴٫۲ %  و سنگاپور ۵٫۴ % داخل می‌شود.

فرقه هینه ‌یانه از بودیسم دین اصلی کامبوج است و بالای ۹۶ % از جمعیت این کشور رهرو این طایفه هستند. فرهنگ ‌های بودایی هینه ‌یانه در کامبوج اصیل و فراوان هستند و ۴۳۸۲ معابد بودایی در تمام این بلاد پراکنده است. چینی ‌ها و ویتنام ی‌های مقیم کامبوج رهرو فقه مها یانه از بودیسم میی باشند . خمر های قرمز در انتهای دهه ۱۹۸۰ دین و منجمله بودا گرایی را نفی می‌کردند ولی بودیسم بعد از اتمام زمان آن ‌ها مجددا جان تازه گرفت.

اسلام مذهب بیشتر بین قوم های چام و مالای است و اغلب آن‌ ها سنی ‌هستند. نفرات مسلمان های کامبوج سیصد هزار نفر و مرکزیت آن ‌ها در استان کامپونگ چام است. در کامبوج بیست هزار مسیحی کاتولیک سکونت می ‌کنند که ۰٫۱۶ درصد از مردم منطقه را شکل می‌دهند.

تور ویتنام کامبوج

خرابی ‌هایی که در ۱۹۸۰، در کامبوج رخ داد، هدها هزار سکنه این سرزمین را از کشور مادری خود راندند. نزدیک ۱۵۰ هزار نفر به آمریکا هجرت کردند و ساکن آن جا شدند. نزدیک ثلث از این اشخاص در ماحیه ای به اسم لانگ بیچ  قرار گرفته در کالیفرنیا ، منزل هایی بنا کردند و در آن جا سکونت کردند؛ پس، بالاترین فوکوس هجرت کنندگان کامبوجی در این ناحیه است.

فرهنگ

سنت کامبوج هم سنت اغلب قبیله دشت هموار مرکزی است و هم سنت بیست قوم و ملیتی که در منطقه های تپه ای و کوهی این سرزمین سکونت می‌کنند. نورودوم سیهانوک ، حاکم اسبق منطقه، این قبیله ها را «خمر لوئیو» نام گزاری کرد تا اتحاد بین دشت‌ نشینان و کوه ‌نشین ها را بیشتر کند.

هدبند های پارچه ‌ای به اسم کراما از پوشش خاص ملت کامبوج است. طرز سلام کردن مشهور به سامپیا که در آن کف دست ها را روی هم گذاشته می‌شود طرز ادای احترام معمول در بین ملت کامبوج است. سنن خمر در زمان حکمرانی خمر شیوه های خاصی از حرکات موزون ، معماری و مجسمه سازی را شکل داد که این سنت با فرهنگ های مشترک با لائوس و تایلند مبادلات فرهنگی داشته ‌است.

تور ویتنام کامبوج

بون ام تیوک ( مراسم رقابت قایق‌ی ) که به شکل سالیانه برپا می‌ شود پر طرفدارترین مراسم رسمی این سرزمین است.

در بعضی سال ‌ها به مناسبت مراسم ۳ ‌روزه آب که عظیم ترین جشن پنوم‌ پن است، پنج میلیون نفر از مناطق متفاوت کامبوج به مرکز می ‌آیند. در حین این جشن در جزیره الماس که روگذری آن را به مرکز کامبوج متصل می ‌کند، اکسپو های متعدد ، رستوران و فروشگاه های زیادی بنا می‌شود و اغلب زن ها مسئول فروش جنس ها در زمان این برنامه به این جزیره سفر می کنند.