post

رودخانه یانگ تسه چین

رودخانه یانگ تسه ،سومین رودخانه بزرگ دنیا ، پس از آمازون و نیل ، است. این رود بزرگترین رود جنوب شرق آسیا است که از شرق چین سرچشمه می گیرد . مقصد نهایی رودخانه یانگ تسه چین ، غرب این سرزمین است.

مشخصات کلی رودخانه یانگ تسه 

این رود به دو صورت تلفظ می شود. YANGTZE و YANGZI . یانگ تسه از تپه JARI در کوه های تانگولا ( تبت ) سرچشمه میگیرد. درازای این رود را ۶۳۰۰ کیلومتر اعلام کرده اند. مسیر جریان یانگ تسه به صورتی است که انگار چین را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده است. رودخانه یانگ تسه چین ، نقش بسیار مهمی در زندگی و فرهنگ مردم چین بازی می کند.

نام رودخانه یانگ تسه 

نامی که بر روی این نهاده شده است واقعا معنای برازنده ای دارد. یانگ تسه در لغت به معنی « فرزند اقیانوس » است.

آثار مختلف رودخانه 

این رود در تاریخ چین ، نقش بسیار ارزنده ای را ایفا نموده است. بنا به آماری که وجود دارد ، ۲۰% GDP چین ، از وجود و جریان رودخانه یانگ تسه چین است. هزاران سال به دلیل جریان رود، آب شرب ، آبیاری زمین های کشاورزی ، بهداشت ، صنایع ، مرزبندی و حتی جنگ وجود داشته است.

سد سه دره بر روی رودخانه یانگ تسه 

سد سه دره ( TREE GEORGE DAM ) بزرگترین سد دنیاست. علاوه بر آن ، بزرگترین ایستگاه تولید برق آبی هم هست. در میانه سال ۲۰۱۴ بود که دولت چین اعلام کرد ؛ شبکه حمل و نقل چندکاربره بر روی رود احداث می شود. این شبکه حمل و نقل شامل راه آهن ، جاده و راه های هوایی است . که برای تکمیل راه حمل و نقل کمربندی رودخانه یانگ تسه چین احداث می گردد.

سد مذکور ، به جز آنکه مسیری برای کشتی ها فراهم می نماید. از بروز سیل های ویرانگر در قسمت های پایینی جلوگیری می کند.

اکوسیستم رودخانه 

جریان هزاران ساله این رود ، اکوسیستم منحصر به فرد خود را پدید آورده است. حیوانات خاصی درون رود یا در حاشیه آن زندگی می کنند. از جمله می توانیم تمساح چینی و ماهی خاویاری یانگ تسه را نام ببریم. حتی دو گونه منقرض شده و در حال انقراض دلفین رودخانه و ماهی دریایی چینی ، درآنجا می زیند.

آلوده شدن رودخانه 

وجود صنایع و ساختمان سازی در حریم رودخانه و دفع زباله آثار مخربی به همراه داشته است. آلودگیهای صنعتی، مواد پلاستیکی ، ضایعات زمینهای کشاورزی از جمله آنهاست. خشک شدن و از بین رفتن بخش هایی از رودها و تالابها، ریسک برزو سیل را بالا می برد. بنابراین ، بخش هایی از رود مورد محافظت قرار گرفته اند.

تور چین

پلیکان پرواز آسیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *